Výstava

AŠROTMATIZMUS - Nicholas Wintzler

Nicholas Wintzler fotí, maľuje, píše, hrá hudbu, performuje. Pre galériu Tabačka však pripravil takmer výsostne fotografickú výstavu. Glitchovité fotokoláže v sebe totiž ukrývajú tisíce fotografií, spojené autorským využitím techniky fotogrametrie. Ucelený cyklus autor pomenúva ako Ašrotmáš, obaľuje ju nepreniknuteľnými, anotáciami a pozýva tak do fotomáp džungle vlastného sveta.

Nicholas študuje nové médiá a fotografiu na košickej Fakulte umení. Svoje fotogrametrie vystavil na viacerých skupinových výstavách, teraz máme možnosť vidieť ich najväčší koncentrát na prvej samostatnej výstave. V hudobnej tvorbe sa identifikuje s východoslovenskou DIY scénou, čo dokazuje aj pozvanie Samča, brata dážďoviek ako hosťa – ako autora vystaveného videoklipu pre Nicholasovu pesničku z najnovšieho albumu Holuby v mláke.

Vynález fotografie vytrhol výtvarnému umeniu úlohu verného zobrazenia reality. Odbremenil ho, čo si vychutnávajú pestré rozbehnutia sa do skúmania nadreality či podvedomia (surrealisti), spochybňovanie videného a zobrazeného (Toto nie je fajka), či pokusy o všepohľad na vec z rôznych strán (kubisti). Túto slobodu si môžeme vychutnávať dodnes a ako ukazujú aj Nicholasove práce, paradoxne aj s použitím fotoaparátu.

Fotogrametria existuje viac ako stopäťdesiat rokov a slúži na kartografické a geodetické zhromažďovanie údajov pomocou množstva fotografií. Cieľom je čo najpresnejšie odmeranie a zmapovanie reality. Od rozvoja digitálnej fotografie a 3D modelovania môžeme použiť fotogrametriu na získanie 3D modelu takmer akéhokoľvek objektu.

Pravdepodobná misia ľudstva je odfotenie a vymodelovanie celého sveta do jeho 3D podoby. Poprechádzajte sa po Google Earth, v niektorých štátoch sú už verne vymodelované ulice, domy a stromy, niekde je to ešte ploché, pokryté fotografiami. Nachádzame sa v medziobdobí, môžeme počkať alebo sa aktívne pridať.

Môžeme sa prechádzať povrchom sveta, ale nevieme vojsť do hláv. Nicholas pre vás sfotogrametrioval vlastný svet. Tušené príbehy či polovzniknuté situácie. Popisuje ich s preháňaním či groteskou. Tešia ho stratenia sa v preklade, šumy a glitche. Pýtal som sa ho, či sú jeho fotogrametrie skôr utopické alebo dystopické: „prajem si  aby bola fotogametria šťastná, veselá, naivná, aby snívala, aby sa nezaťažovala myšlienkami o svojej minulosti alebo budúcnosti, aby bola občas až vyhrotene šialená, občas môže byť aj smutná …no je to v skratke veľmi jasné zrkadlenie toho, čo sa vo mne deje, alebo toho, čo chcem, aby sa vo mne dialo.“

 

Prechádzkou po zdigitalizovaných šrotoch, cintorínoch či kontajneroch môžeme oscilovať medzi radostnými svetelnými prasiatkami diskogulí a pestrofarebným smútkom umelých kvetov. Zdanlivo vedecká metóda fotogrametrie mapuje obrovské 3D priestory ľudských emócií. Čo zatiaľ neponúka ani Google Earth, ani umelá inteligencia, takže nech sa páči, vychutnajte si výstavu.

-Erik Sikora

AŠROTMATIZMUS – Nicholas Wintzler 

hosť: Samčo, brat dážďoviek

kurátor: Erik Sikora

technik: Róbert Bernáth

vizuál: Samuel Velebný 

Otvorenie výstavy: 5.4.2023 o 18:00 

Trvanie Výstavy: 6.4. – 17.4. 2023 

Otváracie hodiny: Po-Pia 15:00 – 18:00

Výstava

AŠROTMATIZMUS - Nicholas Wintzler

05. 04. 2023

Nicholas Wintzler fotí, maľuje, píše, hrá hudbu, performuje. Pre galériu Tabačka však pripravil takmer výsostne fotografickú výstavu. Glitchovité fotokoláže v sebe totiž ukrývajú tisíce fotografií, spojené autorským využitím techniky fotogrametrie. Ucelený cyklus autor pomenúva ako Ašrotmáš, obaľuje ju nepreniknuteľnými, anotáciami a pozýva tak do fotomáp džungle vlastného sveta.

Nicholas študuje nové médiá a fotografiu na košickej Fakulte umení. Svoje fotogrametrie vystavil na viacerých skupinových výstavách, teraz máme možnosť vidieť ich najväčší koncentrát na prvej samostatnej výstave. V hudobnej tvorbe sa identifikuje s východoslovenskou DIY scénou, čo dokazuje aj pozvanie Samča, brata dážďoviek ako hosťa – ako autora vystaveného videoklipu pre Nicholasovu pesničku z najnovšieho albumu Holuby v mláke.

Vynález fotografie vytrhol výtvarnému umeniu úlohu verného zobrazenia reality. Odbremenil ho, čo si vychutnávajú pestré rozbehnutia sa do skúmania nadreality či podvedomia (surrealisti), spochybňovanie videného a zobrazeného (Toto nie je fajka), či pokusy o všepohľad na vec z rôznych strán (kubisti). Túto slobodu si môžeme vychutnávať dodnes a ako ukazujú aj Nicholasove práce, paradoxne aj s použitím fotoaparátu.

Fotogrametria existuje viac ako stopäťdesiat rokov a slúži na kartografické a geodetické zhromažďovanie údajov pomocou množstva fotografií. Cieľom je čo najpresnejšie odmeranie a zmapovanie reality. Od rozvoja digitálnej fotografie a 3D modelovania môžeme použiť fotogrametriu na získanie 3D modelu takmer akéhokoľvek objektu.

Pravdepodobná misia ľudstva je odfotenie a vymodelovanie celého sveta do jeho 3D podoby. Poprechádzajte sa po Google Earth, v niektorých štátoch sú už verne vymodelované ulice, domy a stromy, niekde je to ešte ploché, pokryté fotografiami. Nachádzame sa v medziobdobí, môžeme počkať alebo sa aktívne pridať.

Môžeme sa prechádzať povrchom sveta, ale nevieme vojsť do hláv. Nicholas pre vás sfotogrametrioval vlastný svet. Tušené príbehy či polovzniknuté situácie. Popisuje ich s preháňaním či groteskou. Tešia ho stratenia sa v preklade, šumy a glitche. Pýtal som sa ho, či sú jeho fotogrametrie skôr utopické alebo dystopické: „prajem si  aby bola fotogametria šťastná, veselá, naivná, aby snívala, aby sa nezaťažovala myšlienkami o svojej minulosti alebo budúcnosti, aby bola občas až vyhrotene šialená, občas môže byť aj smutná …no je to v skratke veľmi jasné zrkadlenie toho, čo sa vo mne deje, alebo toho, čo chcem, aby sa vo mne dialo.“

 

Prechádzkou po zdigitalizovaných šrotoch, cintorínoch či kontajneroch môžeme oscilovať medzi radostnými svetelnými prasiatkami diskogulí a pestrofarebným smútkom umelých kvetov. Zdanlivo vedecká metóda fotogrametrie mapuje obrovské 3D priestory ľudských emócií. Čo zatiaľ neponúka ani Google Earth, ani umelá inteligencia, takže nech sa páči, vychutnajte si výstavu.

-Erik Sikora

AŠROTMATIZMUS – Nicholas Wintzler 

hosť: Samčo, brat dážďoviek

kurátor: Erik Sikora

technik: Róbert Bernáth

vizuál: Samuel Velebný 

Otvorenie výstavy: 5.4.2023 o 18:00 

Trvanie Výstavy: 6.4. – 17.4. 2023 

Otváracie hodiny: Po-Pia 15:00 – 18:00