aktuality – 15. júna 2019

Udržanie nezávislej kultúry v náročných časoch – výstava dokumentárnych fotografií

„Sila umenia a kultúry je pre nás inšpiratívnymi, transformačnými skúsenosťami, ktoré majú schopnosť zmeniť ľudí, vnímania a spoločnosti.“ www.teh.net

 

Multifunkčné kultúrne strediská pôsobiace v bývalých priemyselných budovách, ktoré prezentujeme na tejto výstave, ako Tabačka Kulturfabrik, a mnoho ďalších členov siete Trans Europe Halles ilustruje vzrušujúce a inšpiratívne hlasy pôsobiace na európskej nezávislej scéne. Všetci majú príbeh, ktorý sa má rozprávať a poučiť sa z toho, že v časoch veľkých výziev by sa o udržateľnosti mali vyjadriť.

Spoločné a čo ich spája, sú „určité hodnoty súvisiace s empatiou, rovnosťou, spoluprácou, udržateľnosťou a vášňou pre budovanie spoločnosti založenej na tolerancii a kultúrnej demokracii. A bez ohľadu na rozdiely medzi rôznymi regiónmi Európy existujú aj spoločné výzvy na spoločensko-politickom fronte, v neposlednom rade vzostup neoliberalizmu, xenofóbie, rasizmu, sexizmu a útokov na slobodu prejavu. Je tu aj solidarita a príležitosť … Pre sektor umenia a kultúry nie je otázkou len „ako prežijeme“, ale aj „kam zapadáme do tejto novej dynamiky a aký je náš prínos“? Modely k Manifestom, Sandy Fitzgerald, Olive Arte, 2018, s. 10/11

Pripravovaná výstava prezentuje fotografie z každodenného života 13 nezávislých kultúrnych centier z 8 európskych krajín, ktoré pôsobili v priestoroch bývalej továrne na mlieko, továrne na výrobu textilu, továrne na výrobu káblov, továrne na výrobu kotlov, družstva na výrobu mlieka, továrne na výrobu tehál, rafinérie, pivovaru…,: Melkweg (Amsterdam, Netherlands), WUK (Vienna, Austria), Spielboden (Dornbirn, Austria), Kaapeli (Helsinki, Finland), Roda Sten Kunsthalle (Goteborg, Sweden), Mejeriet (Lund, Sweden), Not Quite (Fengersfors, Sweden), Zo (Catania, Italy), Zentralwerk (Dresden, Germany), HALLE 14 (Leipzig, Germany), KulturFabrik (Esch-sur Alzette, Luxembourg), Tou Scene (Stavanger, Denmark), Den Ny Maltfabrik (Ebeltoft, Denmark).

Foto materiály a texty o centrách sa zbierajú s podporou koordinačného úradu TEH, pričom sprievodné texty, ako aj názov výstavy, sú prevzaté z publikácie / výsledkov projektu Creative Lenses Projekt „Manifest – Modely koncepčných nástrojov“ pre umenie a kultúru, upravil Sandy Fitzgerald, a publikoval Olive Arte.