aktuality – 12. júla 2021

O Mestometri so Samuelom Velebným (rozhovor)

Ešte v priebehu tohto týždňa budete mať možnosť zhliadnuť v Galérii Tabačka jedinečnú interaktívnu výstavu Mestometer. Pri tejto príležitosti sme vyspovedali jedného z jej autorov Samuela Velebného. Výstava vznikla v spolupráci so združením SPOLKA a Sámuelom Setényim.

Pre tých, ktorí o Mestometri ešte nepočuli, čo je to Mestometer a ako funguje?

Je to interaktívny model mesta – aj stolná hra, aj digitálny systém v jednom. Funguje tak, že hráči kladú na mapu mesta drevené kocky a na veľkej projekcii na stene pred nimi na základe týchto kociek vzniká nová podoba mesta. Zelenšia, prašnejšia, udržateľnejšia, či roztiahnutejšia do priestoru – to už je na každom hráčovi. Pointa je ale to, že mestometer učí o funkciách mesta a ich vzájomných vzťahoch. To sú základné mechanizmy územného plánovania.

 

Prečo si myslíš, že má zmysel pomôcť pochopiť ľuďom územné plánovanie?

Lebo sa týka každého. Každý z nás žije na nejakom mieste, ktoré je vyznačené na územnom pláne ako plocha istej funkcie. Tento dokument preto veľmi intenzívne vplýva na životy ľudí. Je preto dobré pochopiť nie len mapu územného plánu ale politické a odborné procesy, na základe ktorých tento plán vzniká.

 

Aktuálne vystavuješ druhú fázu projektu. Koľko fáz má spolu Mestometer a čím sa líši prvá fáza od druhej?

Mestometer bude mať ešte jednu fázu, takže sme za polovicou vývoja. Tím sa v porovnaní s prvou rozrástol na 5 členov a za pomoci ďalších externých expertov sme sa snažili vytvoriť inštaláciu s vyváženým odborným a náučným obsahom ale aj hravou zložkou. Chceli by sme, aby inštalácia vo svojej finálnej podobe mohla byť modifikovateľná a použiteľná aj pre ďalšie mestá. Princípy územného plánovania sú všade rovnaké.

 

Ako dlho ti trvala príprava projektu Mestometer?

Pracujeme na tom už dva roky. Za tie dva roky sa ale obdobia rôznej intenzity nášho nasadenia menili.