aktuality – 29. mája 2019

Tabačka Records vydáva album Light Delight od Business Mermaid

Kapele Business Mermaid, fungujúcej striedavo v Kodani a v štúdiu Orgon v Tabačke 19. mája vyšiel druhý album Light Delight. Dream-goth noblesa a éterický šarm. V ich hudbe počuť vplyv The Horrors, St. Vincent a Sonic Youth. Vznikli z adolescentnej punkovej kapely Big Fucking Head, s ktorou si ako štrnásťročné zahrali so Zónou A. Kapelu tvoria Lilian Sfax- spev, basa, E.D. Nalani – gitary, Foxie – klávesy a Mr. Tulip – bubny.

Business Mermaid reflektujú špecifickým spôsobom zvláštny zmysel dekadencie z konca 18. storočia. Istá vibrácia absintu v tomto charaktere, tejto Madamme Pompadour vo svojom kabáte a topánkach a so svojím strojovým čiernym srdcom, bez ohľadu na to, čo to je. Nový album Light Delight má víziu. Táto myšlienka je „chceš byť normálnym človekom?“ Idea podivnosti, alebo niečoho iného za maskou a krutosťou obyčajných ľudí. V textoch je dosť miesta na to, aby sme predpokladali, že sa deje aj niečo iné. Zmysel pre tajomstvo, ale sú to naozaj gitary. Ten pocit autenticity, ktorý len zazvoní. Jasnosť a hĺbka hrania na gitare sú fenomenálne. Každá pieseň tvorí pocit, že vyšla z hlbín tmavého modrého bazéna vody, ale opäť s prekvapivou jasnosťou. Je to taká čulá krása v tom zmysle, že pripomína, že si neskoro v noci v meste, zdá sa, že je dosť prázdne, pretože, vieš, je tak neskoro. Alebo nejaký druh pustého miesta a možno si trochu opitý a všetko sa zdá krajšie a melancholické, pretože si opitý, ale takmer upokojujúcim spôsobom. A tak tento album s veľmi jednoduchými, ale naozaj hlbokými textami, druh piesne stratenej lásky, keď pozeráš späť a uvedomuješ si chyby v určitom okamihu vo svojom živote, má naozaj potenciál byť čiernym koňom našej scény za posledné roky.

 

Prečítajte si krátky rozhovor s kapelou:

Odkiaľ ste sa inšpirovali pri tvorbe albumu? Čítate alebo sledujete veľa sci-fi?

Lilian: Musím Vás len sklamať. Žiadne sci-fi. Jedine že ho už žijeme. Album má 4 rôzne roviny výpovede. Hlavnou inšpiráciou bola reflexia dnešnej lacnej doby a kriticizmus slepoty cez zrkadlo. Kde sme to až došli? Na to nadväzuje ďalšia téma, ktorá priamo demonštruje naliehavosť zobudenia sa zo súčasného marazmu a priamo burcuje k akcii a najhlbšej vnútornej zmene. Tretia téma sa dotýka osobnej citovej výpovede a štvrtá ilustruje umelecký obraz a únik do metafor. Viacero piesní obsahuje viac ako jednu z menovaných tém naraz.

E.D.Nalani: Lepšie by som to nepovedala. Chceme jednoducho prebudiť ľudí. Vyslobodiť ich z okov pozemského života a prinútiť ich pozrieť sa nad seba. Vo všeobecnosti sme ako ľudia príliš spútaní sami sebou.

Mr. Tulip: Pre mňa je album akýsi odraz novej rockovej hudby súčasnosti. Zmiešali sme tvrdú hudbu s elektronikou, v ktorej je hnev, smútok a trochu aj radosť. Má vyjadrovať komplikované životné situácie a nové výzvy, ktorým sme vystavovaní, Album je autentickým zobrazením nášho videnia dnešného sveta, jednoducho nedávame si klapky na oči, iba real life.

 

Čo vás motivovalo vytvoriť koncepčný album?

Lilian: Koncepčný album vznikol aj z dôvodu, že sme ho vyprodukovali v priebehu jedného roka, čo je pomerne stlačená doba. V týchto dňoch tomu žijeme a preto nastalo prirodzené sústredenie okolo pár centrálnych okruhov. Koncepčný prístup praktizujeme takmer vo všetkých našich aktivitách, určite aj kvôli môjmu business management backgroundu. Veď sme predsa Business Mermaid!

E.D.Nalani: Pre mňa to bol intenzívne prežitý čas s Lilian, ktorý prirodzene vyústil v koncepčný album. Keď sme spolu, tvoríme už len tým, že sa rozprávame.

Foxie: Z môjho pohľadu to bol náš jasný cieľ. Vzhľadom na to, že sme riešili nové nápady a hrávali sme ich na koncertoch spolu so skladbami z prvého albumu Glitter, vnukla sa nám táto myšlienka, vytvoriť niečo celkom nové, nový koncept. Riešili sme to poctivo, obuli sme sa do toho a skutočne za ten krátky čas, čo sme to stihli, môžem povedať, že to bola poctivá práca, na ktorej sme všetci makali.

 

Premýšľate o rozdieloch v tom, ako poslucháč počúva hudbu na rozdiel od toho, ako to robí divák, ktorý vníma aj vizuálnu stránku?

Mr.Tulip: Je to určite rozdiel vnímať to zo strany diváka a nie je to jednoduché sa do neho vžiť. Myslím si, že príliš nad tým nepremýšľame a preto máme sebavedomie ukazovať nové choreografické prvky ktoré niekedy vznikajú priamo na koncerte.

Foxie: Snažíme sa tieto dve stránky spájať a dávať tomu rovnakú dôležitosť, po hudobnej, i vizuálnej stránke. Či už rozprávame o vizuálnych záležitostiach v súvislosti s videoklipmi, alebo s koncertmi, dávali sme si vždy záležať na oboch stránkach.

 

Máte pre kapelu nejaké veľké ambície? Možno niečo, čo nie je presne naplánované, ale niečo v zadnej časti mozgu, o čom si myslíte, že by bolo zábavné pokúsiť sa vyskúšať?

 

Lilian: Nechodíme už v topánkach polodetí, ktoré si heroicky predstavujú vypredané štadióny a sfanatizované masy. Masový hudobný priemysel funguje podľa ťažkých pravidiel a degraduje v každom aspekte dekádu za dekádou. Ambícia je teda nesebecká, nehoniaca si ego, nehľadajúca obdiv. Budem vďačná keď na alternatívnej scéne oslovíme publikum s veľkosťou ktorú ponúka. Veľkou ambíciou teda je zodpovednosť, aby luďia počúvali, premýšľali a menili.

E.D.Nalani: Napadá mi, že by bolo zábavné si vyskúšať zahrať nejaký cover. Myslím si, že je zaujímavé, že sme žiaden cover spolu nehrali. A keďže k tomu pociťujeme spoločný odpor, tak by to mohla byť celkom výzva. Kapely sa väčšinou takto rozbiehajú, že najprv pomaličky covery a potom sa ledva dokopú k vlastným veciam. Lilian je moja umelecká polovička a nikdy sme sa spolu nemuseli zohrávať takýmto spôsobom.

 

Vidím stále nové kampane na Kickstarter pre hudobné projekty. Uvažovali ste už o crowdfundingu?

Lilian: Spolupracujeme s našimi priateľmi a ich kolektívom, ktorý majú v Kodani zaujímavé experimentálne štúdio, kde sa venujú rôznym umeleckým projektom, workshopom, networkingu  a eventom. Ako tím sme sa už pohrávali s touto myšlienkou, avšak svedomie mi nedovolí zbierať od ľudí peniaze pre moje potešenie z hudby. Sú ľudia, ktorí pomoc naozaj potrebujú. Nie sme to my, peniaze si vieme aj zarobiť. Bola na stole aj idea o spojení takejto kampane s nejakým vyšším cieľom.

Mr. Tulip: Ak budeme cítiť silnú potrebu ľudí nás podporiť, tak by sme to mali vnímať ako ich požiadavku, že nás chcú počuť a vidieť viac. Podľa mňa však dobrá hudba sa dostáva na povrch sama. Netreba k tomu žiadnu podporu. Nerozumiem, keď sa niekto dlhodobo pokúša uspieť cez platené reklamy a nedarí sa mu. Je to znamenie, že buď niečo nie je v poriadku alebo len tvorí príliš okrajový žáner. Crowdfunding je skvelý spôsob pre začínajúcich hudobníkov, ktorí majú nápady ale nemajú ich ako zrealizovať. Momentálne ak nás chce niekto podporiť, môže tak urobiť kúpou CD, prípadne nás odporučiť ďalším ľuďom.

 

Niektoré kapely majú problém hrať svoju ranú tvorbu. Aký máte pocit zo svojich prvých nahrávok kapely a zvyknete ich ešte prezentovať?

Lilian: My zas máme problém rozhodnúť datovanie našej ranej tvorby. Či ide o jar skupiny Big Fuc*ing Head alebo o prvé lastovičky začínajúceho projektu Business Mermaid. Pred vydaním prvého albumu sme mali na konte okolo 90 skladieb ktoré boli rôzne zaznamenávané ako demá. V tej forme ako vznikli ich už neprezentujeme, aj keď mnohé stihol zaujímavý osud dokončenia po rokoch. Napríklad základný groove Solar Muscle Crystal je použitý spred 8mich rokov. Na prvý album Glitter sa tak dostali asi 3 (Taxi Driver, Kafka) a dodnes hrávame live Calm World. Čo sa týka pocitu určite cítim uspokojenie, hrdosť a radosť, keďže sme na tom robili od 13tich a skrýva sa v tom celé naše dospievanie. Večná mladosť.

Foxie: Presne ako vravíš, dokážeme vytiahnuť z ranej tvorby to najlepšie. Keby sme dnes počuli pôvodné verzie, videli by sme to ako niečo úsmevné, naivné, ale vždy z toho vieme vytiahnuť niečo, nejaký základný groove, a na tom stavať. Tak to bolo aj so skladbami, ktoré uviedla Lilian. Samotné by sme ich von nedávali, ale prerobené s tým, že v nich ostáva pôvodná myšlienka a atmosféra, sa dostávajú už na vyšší level.

 

Niečo, čo ma vždy fascinovalo ako niekoho, kto miluje hudbu a píše o hudbe, je vzťah medzi umelcami a novinármi. Zaujímate sa o recenzie vlastných diel? Vyhľadávate ich niekedy, alebo sa im vyhýbate?

Lilian: Zatiaľ sa o nás recenzie nepísali. Ak nejaké budú určite si ich prečítame. Recenzia však často hovorí viac o novinárovi ako o kapele.

Mr. Tulip: Je určite skvelé, ak novinár dokumentuje hudobné dianie. Pre umelca je to vždy skvelý pocit, keď je mu venovaná pozornosť a určite to vníma veľmi citlivo. Veľmi sa mi páčila Frenkyho hudobná encyklopédia, ktorá mapovala aj tie kapely, ktoré nikdy nedostali priestor v médiách. Bohužiaľ už som ju nedokázal nikde nájsť.

 

Máte obľúbenú skladbu z Light Delight?

Lilian: Ukáž prstom na jedno zo svojich detí, ktoré máš najradšej! Solar Muscle Crystal a Abstract lebo stoja do určitej miery stranou a prekvapili. Boli aj netradičnejšie skladané.

Mr. Tulip: Myslím, že je ťažké označiť niektorú, keďže väčšina z nich sa nesie v podobnom duchu ale obľúbil som si Petroleum. V každej z nich sa však dá nájsť niečo zaujímavé.

Foxie: Opäť sa zhodnem s odpoveďou Lilian, najviac mi chutí Solar Muscle Crystal, rovnako aj Abstract, ktorú vnímam ako veľmi pocitovú. Tak vlastne aj vznikla, z pocitu. Asi aj preto má pre mňa taký mimoriadny význam. Špeciálne miesto má pre mňa aj skladba Acre, pri ktorej sa vždy usmievam, keď ju počujem. Je to asi dôsledok toho, že si vždy spomeniem, ako som sa smiala z môjho partu na synťákoch, keď sme to nahrávali.

 

Ak by ste mohli hrať kdekoľvek na svete, kde by to bolo?

Lilian: Chcete počuť Kentish Town London?  Niekde kde to má význam. V hlavách.

Mr. Tulip: Na mesiaci.

 

Marcel Lacko

 

Vydanie albumu podporil Fond na podporu umenia